حسین واحدچوکده؛ محمدرضا کرمی پور؛ علی صحبت لو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینهای و نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینهای و نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان و صاحبنظر در حوزه تجاریسازی دانش مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و با حصول اشباع نظری مصاحبه متوقف شد. در بخش کمی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان، به تعداد 575 نفر بود که تعداد نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 230 نفر تعیین گردید و نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام شد و پرسشنامه طراحیشده مبتنی بر یافتههای بخش کیفی میان آنان توزیع شد. برای تعیین روایی در بخش کیفی، از مطالعه مجدد توسط همتا و پژوهشگر استفاده شد و پایایی این بخش با اشباع نظری در مرحله جمع آوری دادهها و پایایی بازآزمون معادل 90 درصد مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی پرسشنامه محقق ساخته از روایی محتوایی، روایی واگرا و روایی سازه، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (981/0) بهره گرفته شد. تحلیل بخش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و تحلیل براساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جهت آزمون اعتبار پرسشنامه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویهها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیشبینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحی شده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازه گیری تجاریسازی دانش دانشگاهها را دارد. در نهایت به عنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدین صورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفههای تجاریسازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینهای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاریسازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخلهگر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه، و عامل پیامدهای اجرای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. دادههای بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نبود ابزار اندازهگیری بومی برای تجاریسازی دانش، به نظر میرسد پرسشنامه طراحیشده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهشهایی که از این پس پیرامون تجاریسازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاهها انجام بشود میتوان از این پرسشنامه استفاده نمود.که در این راستا پژوهشگر، نه عامل الگوی پارادایمی تجاریسازی دانش را با کدهای محوری آنها تبیین نموده و پیشنهاداتی کاربردی جهت تحقق تجاریسازی دانش در دانشگاهها ارائه نموده است.